بیان دیدگاه

جنگ فرهاد چهارم(اشک چهاردهم) اشکانی با مارک آنتونی

عکس

شکست و کشته شدن کراسوس و به غنیمت برده شدن پرچم های رومی چنان خاطره بدی درذهن رومیان ایجاد کرد که تا سالهای پس از آن درپی انتقام بودند.از جمله درزمان فرهاد چهارم پسر ارد دوم (پادشاهی که جنگ حران و شکست کراسوس راباعث شد).
سرداربزرگ رومی مارکوس آنتونیوس به خیال حمله و گرفتن ایران افتاد. مارکوس آنتونیوس مانند کراسوس با 100هزار مرد جنگی وارد ارمنستان شد.آرتاوارد پادشاه ارمنستان نیز به او حدود 12هزار مرد جنگی کمک رساند.آرتاوارد به آنتونیوس گفته بود که چون سپاه ایران درفرات گرد آمده اند ایران توانایی جنگ درآذربایجان راندارد.باری آنتونیوس به آذربایجان وارد شد و دژ و باروی شهر را محکم یافت و چاره آن دید که منتظر ادوات جنگی ویژه محاصره شود.درهین زمان پارتیان به ایشان یورش آورده و دوباره با روش تیراندازی ایرانی و گریز و شلیک,شمار زیادی از رومیان و قشون آرتاوارد را تارومار کردند.قشون پارتی توانست غنیمت های نظامی زیادی از رومیان بگیرد و آنان ناچار شدند به کوهستان فرار کنند. اما به محض پایان راه پیمایی کوهستانی و ورود به جلگه ,سواران پارتی را دربرابرخویش دیدند.دراین نبرد که 20 روز به درازا کشید هزاران سوار رومی کشته شدند.پارتیان پس از اینکه رومیان از رود ارس گذشتند دیگر دست از دنبال کردن آنان برداشتند و کمبود آذوقه و سختی راه 8 هزار رومی دیگر را نابود کرد.بدینسان قشون بس آسیب دیده و خسته از مهلکه جان به دربرد.
پلوتارک مورخ رومی آورده است که مارک آنتونی با دیدن رنج سپاهیانش درراه پرخطر عقب نشینی مدام می گفت:آی ده هزار نفر,و مرادش ده هزار نفر یونانی بود که در زمان اردشیر دوم از کوناکسا عقب عقب نشینی کردند و همین سختی ها را کشیدند.

بیان دیدگاه