بیان دیدگاه

مهردادیکم(ارشک ششم)

عکس

پادشاهی مهرداد یکم از سال ۱۷۴ تا ۱۳۶(پیش از میلاد) بود. بنابراین او ۳۷ سال دولت پارت را اداره کرد او پس از برادرش فرهاد یکم به شاهی رسید.مهرداد یکم و فرهاد یکم فرزندان فریاپت هستند. در زمان او ایران دارای دو مجلس شد كه مجموعه آن دو را «مهستان» می گفتند.
مهرداد در ابتدا مرو را از باختری‌ها گرفت و به دنبال آن تا سغد پیش رفت. از آنجا به کابل رفته و سپس پنجاب را گرفت و از را پنجاب به سیستان رفت و آن را ضمیمه شاهنشاهی کرد.پس از آن به خوزستان و پارس و سلوکیه و بابل پرداخت و بعد به هند رفته، قطعه‌ای را تا رود سند به کشور خود ضمیمه کرد. به این ترتیب دولت پارت گستردگی قابل توجهی پیدا کرد.
این شاه با دیمتریوس دوم سلوکی جنگ کرد ولی در ابتدا پیروزی نصیب وی نگردید. افزون بر این باختر نیز بر پارتیان قیام نمود ولی مهرداد آنان را با دادن وعده‌هایی آرام کرد و دیمتریوس را اغفال نموده و سپس با او وارد جنگ شد. مهرداد این شاه سلوکی را اسیر کرد و به زندان انداخت.

مهرداد یکم نخستین شاه اشکانی بود که مانند شاهان هخامنشی خود را شاهنشاه خواند..مهرداد یکم» در مدت فرمانروایی ۳۷ ساله‌ی خود، پارت کوچک را تبدیل به دولتی کرد که بعدها رقیب دولت روم شد و جریان تاریخ را در آسیای باختری دگرگون کرد.
«مهرداد یکم» پادشاهی بود دلیر، جنگی، خردمند، میانه‌رو و ویژگی نوع‌دوستی‌ وی درخور توجه بود. او مرز دولت خود را به هند رسانید. باوجود این‌که به بزرگی رسید، به اندازه‌ای که در میدان جنگ در برابر دشمنانش شجاع بود، به همان اندازه نسبت به مردمش نرمی نشان می‌داد. سرانجام پس از این‌که بر کشورهای بسیاری را چیره شد، بهترین آموزش‌هایی را که شایان نگاهبانی از سرزمین‌ها می‌دانست به آنها آموخت .مهرداد یکم (میتریداتس) را در دودمان اشکانیان همانند کورش بزرگ دانسته‌اند. به ویژه مورخ سیسیلی سیمای او را همانند کورش بزرگ نشان می‌دهد.
مهرداد اول، بزرگترین فاتح اشکانی،در گرگان درگذشت و پادشاهی را به پسر بزرگش فرهاد دوم واگذار کرد. گستردگی پارت زمانی که «مهرداد یکم» درگذشت شامل سرزمین‌های زیر بود:
گرگان، باختر، مرو، خوارزم، هرات، زرنگ(سیستان)، رخج پنجاب هند، ولایت مادها، ری، ماد بزرگ، خوزستان، پارس و بابل. بنابراین دولت پارت در این زمان از «هندوکوشان» تا «بابل» امتداد یافت.

بیان دیدگاه