بیان دیدگاه

«لکه سیاه» دیگر چیست؟

برنی سندرز، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در آخرین مناظره برگزارشده با رقیبش هیلاری کلینتون، با انتقاد از سیاست خارجی ایالات متحده در دهه‌های اخیر، از جمله به برکناری محمد مصدق، نخست وزیر سال‌های دور ایران به علت «منافع بریتانیایی – آمریکایی» اشاره کرده است.

به گفته سناتور سندرز، برکناری مصدق، مقدمه بازگشت شاه، دیکتاتوری او و در نهایت، انقلاب اسلامی 1357 بود.

اما آیا 28 مرداد 1332 تنها دخالت آمریکا در سرنگونی یک دولت در ایران بود؟ به خصوص وقتی به بهمن 1357 اشاره می‌شود؟

پاسخ این سوال را رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، 32 سال پیش داد. در مناظره با والتر ماندیل، رقیب دموکرات خود در رقابت‌هایی که به دومین دور ریاست جمهوری ریگان منجر شد.

ترجمه سخنان پرزیدنت ریگان در آن مناظره این است: «من از پرزیدنت کارتر برای محروم کردن ما از متحدی قدرتمند، شاه ایران، انتقاد کردم. من هنوز به هیچ وجه متقاعد نشدم که شاه آنگونه که گفته می‌شود با مردمش بدرفتاری می‌کرد یا آنها می‌خواستند او سرنگون شود. شاه برای سال‌ها به ما و منافع‌مان در خاورمیانه کمک می‌کرد و این یک لکه سیاه در کارنامه ماست که اجازه دادیم او سقوط کند. آیا اوضاع پس از او بهتر شد؟ شاه، هر کاری که کرده بود، خانه‌های ارزان‌قیمت ساخت و با گرفتن زمین‌های ملاها، آنها را بین دهقانان تقسیم کرد تا خود روستاییان صاحب زمین شوند. کارهایی مانند این … اما ما قدرت را از او گرفتیم و به یک آدمکش دیوانه دادیم که هزاران نفر از مردمش را قتل عام کرد.»

ویدئوی این سخنان پرزیدنت ریگان را می‌توانید اینجا ببینید:
https://goo.gl/gPQ3ox

بیان دیدگاه